Risk engineers en bedrijfsschade-experts bundelen expertise om beschermingsniveau en risicoprofiel bedrijven naar hoger niveau te…
Trots, toewijding en toekomst: Troostwijk Academy officieel geaccrediteerd
Troostwijk Academy heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: de opleidingen zijn officieel geaccrediteerd op hbo-niveau door de Netherlands Quality Agency (NQA). Daarmee is niet alleen het vernieuwde opleidingsaanbod bekroond met een kwaliteitskeurmerk, maar ook de ambitie van het team om een eigentijdse, flexibele en praktijkgerichte leeromgeving te creëren. De accreditatie is de kers op de taart, maar die hebben we beslist niet cadeau gekregen.
Met de accreditatie schaart Troostwijk Academy zich officieel onder de kwalitatief hoogstaande opleiders binnen het vakgebied van risicobeoordeling en schadepreventie. Het opleidingsaanbod is volledig vernieuwd én uitgebreid, met een slimme combinatie van digitale zelfstudie, interactieve modules, klassikale trainingsdagen en digitale examens.
Een fundering van kwaliteit
De opleiding tot risicodeskundige bestaat nu uit 29 modulaire onderdelen, onderverdeeld in een Basis- en een Basis Plus-opleiding. Dankzij het flexibele karakter kunnen deelnemers hun leertraject afstemmen op hun ervaring, tempo en praktijkbehoeften. En dankzij het digitale platform kunnen zij leren waar en wanneer het hen uitkomt; via smartphone, tablet of laptop.
Achter deze vernieuwing schuilt een enorme hoeveelheid werk. “We hebben er echt de bezem doorheen gehaald”, vertelt Andre van Strien, directeur Troostwijk | BvT. “Het oude was zeker niet slecht, maar we kregen wel feedback van deelnemers: het fotomateriaal was hier en daar wat gedateerd, sommige teksten niet actueel genoeg. En eerlijk is eerlijk: dat wás ook zo. Nu we geaccrediteerd zijn, kom je daar niet meer mee weg. Alles moet up-to-date zijn en blijven. Die stok achter de deur zorgt voor constante kwaliteit.”
Volledig gedigitaliseerd examenproces
Dat begon al bij het examenproces, dat volledig is gedigitaliseerd. “We hebben een databank met zo’n 500 vragen opgebouwd. Als er elf mensen examen doen, krijgen ze allemaal een andere set vragen, ook de antwoorden staan in andere volgordes. Dus zelfs als ze naast elkaar zitten en willen spieken – wat we natuurlijk niet aanraden – dan pakt dat niet goed voor ze uit”, zegt hoofdtrainer Jurgen Smits met een glimlach.
Ook aan de achterkant zijn er flinke stappen gezet. “Met accreditatie moet je alles borgen”, legt Andre uit. Ẅat gebeurt er als een docent onverwacht uitvalt? Hoe waarborg je de continuïteit van de inhoud? Wat doe je als iemand zich op de dag van het examen ziek meldt? Allemaal zaken die we voorheen op goed vertrouwen regelden. Maar nu hebben we die formeel vastgelegd.”

